Eksport towarów a usług – czym się różnią i jak je sprzedawać?

Eksport towarów i usług to dziedziny biznesu, które są nierozerwalnie powiązane ze sobą i ze wspólnym celem: sprzedaż rozmaitych produktów i usług za granicę. Choć oba rodzaje handlu mają wiele wspólnego, zależności między nimi są istotne i nie można udzielać prawidłowych odpowiedzi na pytania o sprzedaż bez uwzględnienia ich różnic. W tym artykule dowiesz się, czym eksport towarów i usług się różni i jak je sprzedawać, aby uzyskać sukces.

Czym są eksport towarów a usług?


Eksport towarów i usług oznacza sprzedaż dóbr i usług na rynkach zagranicznych. Eksport towarów to praktycznie każda forma dostarczania produktu finalnego, produktu składającego się z części lub towarów dla celów eksportowych. Z kolei przez eksport usług rozumie się działania związane z dostarczaniem usług zagranicznym klientom.

Jakie są różnice między eksportem towarów a usług?


Eksport towarów i usług różni się pod wieloma względami. Najważniejszą różnicą jest to, że eksport towarów zawsze wymaga fizycznego dostarczenia produktu, natomiast eksport usług niekoniecznie. Eksport usług może odbywać się przez Internet i nie wymaga dostarzczenia produktu.

Kolejną ważną różnicą jest koszt wysyłki. W przypadku eksportu towarów istotnym elementem jest koszt fizycznej wysyłki produktu. Przy eksporcie usług koszt dostarczenia produktu wynosi zazwyczaj 0, jednak koszty transportu mogą obejmować koszty podróży, jeśli usługa jest dostarczana na miejsce.

Kolejna istotna różnica dotyczy regulacji prawnych. Handel towarami i usługami z zagranicą często wymaga spełnienia określonych wymogów prawnych i procedur. Przy handlu z zagranicą, firmy muszą zapoznać się z przepisami dotyczącymi przewozu, klasyfikacji i odprawy celnej. Trzeba również wziąć pod uwagę różne warunki dostawy i poziomy cen, jeśli występują. Większość regulacji prawnych dotyczących eksportu towarów nie będzie miała zastosowania do eksportu usług.

Jak sprzedawać towary i usługi?


Gdy już zrozumiesz różnice pomiędzy eksportem towarów a usług, nadszedł czas, aby dowiedzieć się, jak można sprzedawać towary i usługi za granicę. Poniżej podajemy najważniejsze kroki, które należy wykonać, aby uzyskać sukces na rynku międzynarodowym:

  • Zidentyfikuj swoje grupy docelowe – Kiedy eksportujesz towary i usługi, musisz mieć jasno określonych grup docelowych. Dowiedz się, jakie są ich potrzeby i oczekiwania.
  • Skontaktuj się z zagranicznymi przedstawicielami handlowymi – Jeśli chcesz sprzedawać towary i usługi za granicą, najlepiej skontaktować się z lokalnymi przedstawicielami handlowymi. Oni mogą znać lokalny rynek oraz wiedzieć, gdzie i jak zdobyć potencjalnych klientów.
  • Przygotuj ofertę usług – Następnym krokiem powinno być przygotowanie oferty usług. Przygotuj niezbędne dokumenty i potwierdzenia, aby pokazać, że jesteś gotowy do współpracy z zagranicznymi klientami.
  • Zaprezentuj swoje produkty i usługi – Po przygotowaniu oferty musisz przedstawić swoje produkty i usługi. Możesz to zrobić przez organizowanie prezentacji i udział w targach.
  • Nawiąż współpracę z międzynarodowymi dostawcami i dystrybutorami – Kiedy uda Ci się zidentyfikować zagranicznych klientów, należy nawiązać współpracę z międzynarodowymi dostawcami i dystrybutorami.

Podsumowanie


Eksport towarów i usług jest ważnym elementem rozwoju firmy. Każdy rodzaj eksportu ma swoje własne wyzwania i wymaga odpowiedniego przygotowania i precyzyjnego planowania. Aby osiągnąć sukces w eksporcie, należy zrozumieć różnicę między towarami i usługami oraz dowiedzieć się, jak mogą być one sprzedawane na rynkach zagranicznych.