Po co w firmie marketing?

Marketing to odpowiednio budowana strategia firmy, która ma doprowadzić do wzrostu zysków. Zaplanowanie działań marketingowych już na etapie tworzenia biznesplanu jest kluczowym elementem do tego żeby zarabiać. Jest to obowiązkowy element strategii każdego przedsiębiorstwa.

Marketing- rodzaje

Marketing jest tak szerokim pojęciem, że można wyróżnić tutaj parę rodzajów:

  • marketing internetowy– inaczej e-marketing, obecnie najbardziej popularny rodzaj kontaktu z klientem i czerpania zysków ze sprzedaży, opiera się o budowanie wizerunku za pomocą działań w sieci, takich jak strona www i social media
  • marketing personalny– polega a budowaniu wizerunku firmy jako miejsca, w którym pracownicy są zadowoleni i traktowani na równi
  • marketing szeptany– polega na tworzeniu dyskusji mających doprowadzić do zainteresowania klientów firmą lub jej produktami, najczęściej przejawia się w wątkach na forach lub komentarzach na różnych portalach
  • marketing mobilny– wykorzystuje do swoich działań różnego rodzaje ankiety oraz komunikaty SMS wysyłane do listy subskrybentów

Czy marketing jest potrzebny?

Jeśli chcesz sprzedawać: tak. Marketing to nie tylko sprzedaż, ale także budowanie wizerunku twojej firmy i dawanie o sobie znać potencjalnym klientom.

Wyobraź sobie, że zakładasz sklep z grami planszowymi. Zakładając, że masz miejsce na magazynowanie zapasów, jedyne koszty, które ponosisz na początek to zakup materiałów. Możesz powiedzieć znajomym o swoim nowym biznesie, możesz nawet stworzyć całkiem niezłą stronę internetową. Ale niewiele ci z tego przyjdzie jeśli nie zaplanujesz odpowiedniej komunikacji w sieci i nie zadbasz o e-marketing.

W obecnych czasach życie toczy się w internecie, bez skutecznej reklamy nie jesteś w stanie zakomunikować, że twoja firma istnieje. I wówczas, niezależnie od tego jak genialny będzie pomysł, biznes upadnie, bo nikt się o nim nie dowie.

Są odpowiednie narzędzia, które mają na celu budowanie sprzedaży. Są też odpowiednie techniki, które w zależności od tego czym zajmuje się twoja firma, będą przydatne. Podstawowym elementem skutecznego marketingu jest dobranie jego kanałów do kategorii, w której działa firma.

Od czego zacząć?

Jeśli twoja firma jest niewielka albo dopiero zaczynasz, sztab specjalistów nie jest wymagany. Warto zastanowić się nad kluczowymi kwestiami takimi jak:

  • strategia – jakie są cele przedsiębiorstwa? Strategia marketingowa musi być spójna z wizją firmy i dopasowana do jej wizerunku
  • grupa docelowa- zastanów się kto jest twoją grupą docelową i dobierz odpowiednie działania
  • kanały budowania relacji- wiedząc do planujesz i do kogo kierujesz przekaz, dobierz najskuteczniejsze działania reklamowe

Pamiętaj, że obecne skupienie na życiu w sieci i szereg sposobu do inwestowania w ten rodzaj reklamy, nie zawsze musi się odnosić do twojego biznesu. Jeśli twoja grupa docelowa to osoby, które nie korzystają z internetu, zastanów się nad innymi sposobami zareklamowania się (np. poprzez prasę, ulotkowanie, baner na kiosku). Marketing będzie przynosił oczekiwane korzyści jedynie wtedy gdy dobierzesz strategię bezpośrednio do swojej firmy.