Jak stworzyć własny biznesplan?

Tak naprawdę biznesplan nie jest niczym innym jak rozpisanymi elementami planowanego biznesu, który umożliwi realizację założonych celów i pomoże oszacować szanse na powodzenie. Prawidłowo napisany plan powinien zawierać opis sprzedawanych produktów lub usług, cele oraz szczegółową analizę możliwości rynkowych. Zwykle jest tworzony na początku rozkręcania biznesu albo przy poszerzeniu asortymentu lub rozwoju na kolejne rynki.

Po co w ogóle tworzyć biznesplan?

Prawidłowo napisany plan pozwoli przede wszystkim uporządkować informacje i spojrzeć z boku na pomysł. Dostarczy także informacji o rynku i potencjalnych konkurentach. Już na tym etapie może się okazać, że nawet jeśli pomysł jest dobry to biznes może się nie utrzymać, np. ze względu na zbyt wysokie koszty inwestycji i dużą konkurencję, przy stosunkowo małym zainteresowaniu. Wiele instytucji finansujących ma określone wymagania co do wyglądu i struktury biznesplanu. Jeśli więc planujesz dotację z zewnątrz warto sprawdzić regulaminy i niezbędne druki. Niezależnie od źródła finansowania, biznesplan jest niezwykle pomocnym narzędziem, które pomoże sprawdzić rynek i zweryfikować wyobrażenia.

Jak powinien wyglądać biznesplan?

Większość planów jest do siebie bardzo podobna i zawiera odpowiedzi na kluczowe pytania. Co to za biznes? Jak dokładnie będzie wyglądał? Co masz do zaoferowania? Jaki przyjmiesz sposób zarządzania i strategię? Jak wygląda rynek i konkurencja w wybranej branży? Jaką masz strategię marketingową i sposób finansowania.

Zacznij od streszczenia – to skrótowa i zwięzła informacja o tym na czym będzie polegał twój biznes. Ta część powinna znaleźć się na końcu – jest to podsumowanie całości planów i założeń, które ma uargumentować, że firma odniesie sukces. To miejsce na przedstawienie koncepcji, opis produktów i usług, przewidywanie kosztów. Należy również zbadać konkurencję, sprawdzić ceny, asortyment, sposób komunikowania się z klientem.

Kolejnym krokiem będzie rzetelna charakterystyka przedsiębiorstwa. Powinien się tu znaleźć twój życiorys zawodowy, dane odnośnie nazwy firmy, zakresu jej działalności i formy organizacyjno – prawnej. Motywy założenia działalności są równie istotne jak jej misja oraz wizja. Przemyślany sposób komunikowania się z odbiorcą będzie również przydatny.

Kolejnym ważnym krokiem jest dokładny opis produktu lub usługi– kosztów, cech, wad i zalet. Zarys powinien być dokładny i obejmować takie obszary jak jakość, status produkcji jeśli produkt jest w trakcie realizacji, przewaga nad konkurencją, elementy wyróżniające. Kolejny ważny punkt powinien dotyczyć sposobu zarządzania, struktury zatrudnienia, formy rozliczenia oraz wszystkich elementów związanych z pracownikami.

Finanse i marketing

Ostatnie dwa duże punkty w każdym biznesplanie to finanse i marketing. Dobry plan sprzedażowy, rachunek zysków i strat, przewidywana sprzedaż – to podstawa stabilizacji finansowej firmy. W tym punkcie musisz zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje odnośnie budżetu twojego przedsiębiorstwa.

Strategia marketingowa jest ostatnim ważnym aspektem, który musisz wziąć pod uwagę. Określenie sposobu komunikacji, kanały i sposoby kontaktu z klientem, dystrybucja i promocja – tutaj przyda się porządne rozwinięcie tematu. Niestety wiele osób stawiających swoje kroki zapomina o odpowiednim budowaniu wizerunku i strategii sprzedażowej.

Podstawa biznesu to dobry biznesplan

Jeśli zaczynasz i nie jesteś pewien czy twój pomysł w ogóle się sprawdzi, możesz stworzyć własny plan i sprawdzić czy to co sobie wyobrażasz ma szansę zaistnieć i przynieść dochody. W internecie nie brakuje gotowych planów. Warto z nich skorzystać przed założeniem firmy i podjęciem jakichkolwiek kroków. Porządna analiza rynku oraz własnych możliwości stanowi podstawę. Kolejne elementy można wdrożyć i opracować w kolejnym kroku. Powodzenia!