Czy firmie potrzebny jest blog?

Blog jest bardzo przydatnym narzędziem, które używane w odpowiedni sposób jest w stanie poprawić wizerunek firmy oraz zwiększyć jej sprzedaż. Podstawą jest przekazywanie wartościowych treści oraz umiejętne budowanie relacji z klientem.

Blog to rodzaj dziennika internetowego, który może prowadzić twoja firma w celu przekazywania konkretnych informacji. Nie zawsze musi to być coś bezpośrednio związane z produktem, mogą to być po prostu informacje odnośnie branży, w której działasz albo konkursy (lub inne działania angażujące odbiorców).

Zanim założysz blog firmowy, zastanów się nad poniższymi aspektami, które mogą okazać się kluczowe w kwestii sukcesu lub niepowodzenia prowadzonych przez ciebie działań.

  1. Potrzeba zakładania bloga – przed założeniem bloga powinieneś zrobić wstępny zarys tego co może się na nim znaleźć i języka w jakim chcesz się komunikować (upewnij się, że jest on spójny z tym co prezentujesz na innych kanałach komunikacji). Warto zrobić sobie listę tematów, których mogą dotyczyć wpisy, a także spróbować napisać kilka lub kilkanaście tekstów. Może się okazać, że twoja firma nie potrzebuje żadnego bloga, bo twoi klienci nie mają takich oczekiwań lub wartościowych treści szukają tylko na specjalistycznych stronach.

    Może być również tak, że po napisaniu paru tematów, skończą się pomysły albo możliwości pisania kolejnych treści. To co zabija każdy blog to bezwartościowe treści i brak systematyczności. Jeśli nie masz pewności, że jesteś w stanie utrzymać aktywność na blogu cały czas, odpuść, to nie jest (i nie musi być) sposób komunikacji dla ciebie.
  2. Charakter bloga – biorąc pod uwagę branżę i inne media, w których się pojawiasz, dostosuj język, którym się posługujesz do odbiorcy, do którego kierujesz te treści. Jeśli twoja firma specjalizuje się w tworzeniu części do motocykli i jest przeznaczona dla osób z branży, które znają się na rzeczy- możesz używać profesjonalnego języka.

    Jeśli jednak jest to strona dość uniwersalna i twoim klientem jest przeciętny Polak, zadbaj o odpowiedni słowniczek albo posługuj się językiem prostym i zrozumiałym. Jeśli masz również konta firmowe na Facebooku i Instagramie, pamiętaj aby nie zamieszczać wszędzie tych samych informacji. Blog to miejsce na obszerne wpisy tematyczne, które mają przyciągać regularnie odbiorcę.
  3. Regularność i jakość – jeśli już zdecydowałeś się założyć bloga, zadbaj o odpowiednią jakość zamieszczanych tam informacji oraz ich częstotliwość. Dobrze jest zbudować w konsumencie nawyk regularnego zaglądania na bloga twojej firmy.

    Warto wyznaczyć jeden lub więcej dni, w które treści będą się pojawiać. Należy również dokładnie przemyśleć ilość informacji- jeśli posty będą zbyt często, może ci szybko zabraknąć pomysłów. Harmonogram z terminami i tematami przyda się na pierwsze parę miesięcy funkcjonowania bloga i pomoże sprawdzić odzew.
  4. Kanał dodatkowy – nie zapominaj, że to strona internetowa twojej firmy stanowi jej podstawę. Blog jest jedynie dodatkiem i tak właśnie należy go traktować. Nie oznacza to jednak, że warto lekceważyć ten kanał komunikacji. Wręcz przeciwnie – blogi są niezwykle istotne w budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Działania na nim powinny być adekwatne to wizji i misji jakie ma firma. Blog to dodatkowe źródło informacji dla konsumenta, ma on znaczenie wizerunkowe, a nie sprzedażowe.