Model biznesowy – jak dobrze zarządzać firmą
Właśnie przeczytałeś, że każda firma powinna mieć swój model biznesowy. Zakładając działalność gospodarczą nie miałeś pojęcia o takim zjawisku?
Nic nie szkodzi, nie taki diabeł straszny jak go malują. Dobrze skonstruowany model biznesowy pomoże Ci szybko się rozwinąć i osiągnąć zyski.
Model biznesowy firmy – podstawowe informacje
Schemat ten to nic innego jak unikalny pomysł na rozwój firmy. Przedstawienie go, opowiedzenie o nim jak działa. To wizja jak powiększyć zasoby, jak uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną.
Cel jest jeden – stworzyć taki model biznesowy, aby był logiczny i trudny do powielenia przez konkurencję.
Wyróżniamy modele biznesu:
- finansowe – metoda w jaki sposób firma generuje zyski;
- operacyjne – to wszelkie procesy, które dają możliwość tworzenia wartości;
- strategiczne – pozycjonowanie firmy, współpraca z innymi podmiotami;
Podczas konstrukcji modelu biznesu musimy wziąć pod uwagę pewne czynniki, które pomogą nam w logiczny sposób go stworzyć . Są to:
- źródło finansów firmy;
- cele firmy i dane kiedy jest w stanie je osiągnąć;
- narzędzia do osiągnięcia celów firmy;
Model Canvas
Duży arkusz papieru na którym tworzymy dziewięć pól. Każdy z nich przedstawia komponenty funkcjonowania firmy. Taki szablon to business model canvas. Charakteryzuje się poszczególnymi elementami:
- segmentacja klientów (customer segment) – to od niego rozpoczynamy budowanie szablonu. Tutaj trzeba będzie określić, kto będzie naszym potencjalnym odbiorcom;
- propozycja wartości (value propostition) – nasza oferta oraz pomysł czym wyróżnia się nasza firma na tle konkurencji;
- kanały dystrybucji (channels) – sposób dotarcia do klienta;
- relacje z klientami (customer relationships);
- struktura przychodów (revenue streams) – skąd będą napływać;
- kluczowe zasoby (key resources) – materialne, niematerialne, pozwalające poprawnie funkcjonować firmie;
- kluczowe czynności (key activities);
- kluczowi partnerzy (key partners)- sprzedawcy, dostawcy bez których firma nie mogłaby funkcjonować;
- struktura kosztów (cost structure) – wydatki związane z modelem biznesowym firmy;
Warto stworzyć sobie taki szablon. Pomoże on strategicznie generować zyski, odbiegając od konkurencji.
Dobrze przemyślany model biznesu firmy, dostarczy wartość dodatnią klientom i przedsiębiorstwu. Powinien być logiczny i spójny. Przede wszystkim musi być na bieżąco weryfikowani i monitorowany.