Model biznesowy – jak dobrze zarządzać firmą

Właśnie przeczytałeś, że każda firma powinna mieć swój model biznesowy. Zakładając działalność gospodarczą nie miałeś pojęcia o takim zjawisku?

Nic nie szkodzi, nie taki diabeł straszny jak go malują. Dobrze skonstruowany model biznesowy pomoże Ci szybko się rozwinąć i osiągnąć zyski.

Model biznesowy firmy – podstawowe informacje

Schemat ten to nic innego jak unikalny pomysł na rozwój firmy. Przedstawienie go, opowiedzenie o nim jak działa. To wizja jak powiększyć zasoby, jak uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną.

Cel jest jeden – stworzyć taki model biznesowy, aby był logiczny i trudny do powielenia przez konkurencję.

Wyróżniamy modele biznesu:

  • finansowe – metoda w jaki sposób firma generuje zyski;
  • operacyjne – to wszelkie procesy, które dają możliwość tworzenia wartości;
  • strategiczne – pozycjonowanie firmy, współpraca z innymi podmiotami;

Podczas konstrukcji modelu biznesu musimy wziąć pod uwagę pewne czynniki, które pomogą nam w logiczny sposób go stworzyć . Są to:

  • źródło finansów firmy;
  • cele firmy i dane kiedy jest w stanie je osiągnąć;
  • narzędzia do osiągnięcia celów firmy;

Model Canvas

Duży arkusz papieru na którym tworzymy dziewięć pól. Każdy z nich przedstawia komponenty funkcjonowania firmy. Taki szablon to business model canvas. Charakteryzuje się poszczególnymi elementami:

  • segmentacja klientów (customer segment) – to od niego rozpoczynamy budowanie szablonu. Tutaj trzeba będzie określić, kto będzie naszym potencjalnym odbiorcom;
  • propozycja wartości (value propostition) – nasza oferta oraz pomysł czym wyróżnia się nasza firma na tle konkurencji;
  • kanały dystrybucji (channels) – sposób dotarcia do klienta;
  • relacje z klientami (customer relationships);
  • struktura przychodów (revenue streams) – skąd będą napływać;
  • kluczowe zasoby (key resources) – materialne, niematerialne, pozwalające poprawnie funkcjonować firmie;
  • kluczowe czynności (key activities);
  • kluczowi partnerzy (key partners)- sprzedawcy, dostawcy bez których firma nie mogłaby funkcjonować;
  • struktura kosztów (cost structure) – wydatki związane z modelem biznesowym firmy;

Warto stworzyć sobie taki szablon. Pomoże on strategicznie generować zyski, odbiegając od konkurencji.

Dobrze przemyślany model biznesu firmy, dostarczy wartość dodatnią klientom i przedsiębiorstwu. Powinien być logiczny i spójny. Przede wszystkim musi być na bieżąco weryfikowani i monitorowany.