Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Większość przedsiębiorstw, szczególnie tych początkujących, boryka się z problemami finansowymi. Jednakże nie muszą one oznaczać konieczności całkowitego zamknięcia działalności gospodarczej. Jeśli podejrzewamy, że nasze kłopoty są tymczasowe, warto skorzystać z opcji zawieszenia.

Jest ona idealnym rozwiązaniem również w innych przypadkach, gdy z jakichś powodów potrzebujemy przerwy w prowadzeniu działalności. Procedury wcale nie są skomplikowane, a całe przedsięwzięcie może uratować naszą kieszeń, a także firmę.

Zawiesić działalność można tradycyjnie w urzędzie, ale także listownie lub elektronicznie, co jest dużym udogodnieniem. W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej. Gdy dokonujemy tej czynności w urzędzie, otrzymamy na miejscu stosowny formularz, który należy wypełnić.

Formularz ten można również pobrać ze strony CEIDG i wypełniony zabrać ze sobą do urzędu. Należy koniecznie pamiętać o własnoręcznym podpisie! Złożenia wniosku w urzędzie można dokonać również przez pełnomocnika.

Kolejnym sposobem złożenia wniosku o zawieszenie działalności gospodarczej jest forma elektroniczna. W tym przypadku konieczne jest posiadanie konta na stronie internetowej CEIDG. Formularz dostępny na stronie należy wypełnić, po czym złożyć na nim podpis elektroniczny.

Można to zrobić za pomocą bankowości internetowej, Profilu Zaufanego, bądź kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Kolejną alternatywą dla tradycyjnej formy złożenia wniosku jest przesłanie go za pomocą listu poleconego. Należy jednak pamiętać, że swój podpis złożony na wniosku trzeba potwierdzić u notariusza.

Istnieje również czwarta opcja, którą jest telefoniczny kontakt z urzędem. Za pośrednictwem danych uzyskanych podczas rozmowy telefonicznej, urzędnik wypełnia wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej, a my musimy jedynie stawić się do urzędu i złożyć podpis na wydrukowanym przez urzędnika wniosku. Należy jednak w tym przypadku posiadać kod, który otrzymuje się na SMS po rozmowie telefonicznej z urzędem.