Co to jest model biznesowy?

Model biznesowy to starannie przygotowany plan długofalowego rozwoju firmy. Jego utworzenie ma na celu zebranie założeń, które następnie zostaną przeniesione do świata realnego i przetestowane.

Przedsiębiorstwo przygotowuje go, aby wygenerować przychód, a także zwiększyć do maksimum zysk operacyjny. Dobrze zaplanowany ma zapewnić utrzymującą się przewagę nad konkurencją.

Samo stworzenie świetnego produktu lub zaproponowanie rewolucyjnej usługi nie jest wystarczające, aby odnieść sukces na dzisiejszym rynku. Potencjalni klienci muszą być świadomi wyjątkowości oferty firmy.

W modelu biznesowym zaplanowani zostają odbiorcy produktów lub usług, a także sposób dystrybuowania towarów. Odpowiednie planowanie pozwoli więc zauważyć ewentualne braki i niedociągnięcia, a w konsekwencji ulepszenie oferty.

Skuteczne modele biznesowe muszą spełniać odpowiednie warunki. Powinny zapewniać jedyne w swoim rodzaju produkty lub usługi. Dobry model staje się celem innych firm, które pragną powtórzyć sukces, dlatego też nie powinien być prosty w powieleniu uniemożliwiając tym samym szybkie skopiowanie go przez konkurencję.

Rozpoczynając tworzenie modelu biznesowego należy odpowiedzieć sobie na cztery podstawowe pytania:

  • kto? – do kogo skierowana jest oferta firmy? Jakie są motywacje i pragnienia tej osoby? W ten sposób tworzy się prosta persona potencjalnego klienta.
  • co? – co ma do zaoferowania firma?
  • Jak? – w jaki sposób dostarczony zostanie produkt? Jakie czynniki będą konieczne, aby efektywnie dostarczać usługi?
  • Dlaczego? – czemu potencjalni klienci mają zainteresować się ofertą i za nią zapłacić?

Istnieje pięć kategorii modeli biznesowych:

  • B2C (Business to Customer) – najczęstszy typ. Firma oferuje swoje produkty lub usługi klientom indywidualnym.
  • B2B (Business to Business) – przedsiębiorstwo kieruje swoją ofertę do innych przedsiębiorstw.
  • C2C (Customer to Customer) – polega na zorganizowaniu możliwości wymieniania się ze sobą różnych konsumentów.
  • P2P (Peer to Peer) – umożliwia użytkownikom internetu dzielenie się plikami bez pośrednictwa głównego serwera.
  • M-commerce (Mobile Commerce) – wykorzystuje urządzenia bezprzewodowe do dokonywania transakcji.

Najczęściej firmy funkcjonują poprzez stworzenie odpowiedniej dla siebie kombinacji różnych kategorii.

Wdrożenie modelu biznesowego wymaga również ustalenia sposobu rozpoczęcia jego działania, zaplanowania współpracy z partnerami, a także zgrania różnorodnych czynników organizacyjnych. Jedynie starannie wykonany model ma szansę zmienić się w prawdziwy zysk.